مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲با حمایت دادگستری خراسان رضوی ۵۲۱ فرزند تحویل خانواده ها شد و شیرخوارگاه‌های بدون فرزند در استان خراسان‌رضوی تحقق یافت

تحقق شیرخوارگاه‌های بدون فرزند در استان خراسان‌رضوی

به گزارش قدس خراسان، مسعود فیروزی در آیین رونمایی از دستاوردهای اداره‌کل بهزیستی خراسان‌رضوی در دولت سیزدهم که با حضور معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان‌رضوی ظهر امروز در محل شیرخوارگاه حضرت علی اصغر برگزار شد، عنوان کرد: با توجه به همزمانی دهه اول محرم با روز بهزیستی امسال هفته بهزیستی از۳۰تیرماه تا ۵ مرداد ماه برگزار می شودو خوشحالیم که اعلام کنیم اکنون این شیرخوارگاه خالی از فرزند است و تنها فرزندانی در حال پذیرش هستند که در نهایت یک هفته در شیرخوارگاه حضرت علی اصغر مهمان اند و با انجام مراحل قانونی تحویل خانواده های متقاضی خواهند شد. 

وی افزود: در سه سال و نیم قبل شیرخوارگاه پذیرای  ۱۴۸فرزند بود و از سوی دیگر خانواده های زیادی هم بودند که تمایل به پذیرش فرزند داشتند که حتی تعدادشان از این فرزندان بیشتر بود.فرآیند به ظاهر ساده به نظر می آمد اما سازوکارهای لازم وجود نداشت که بخشی در حوزه بهزیستی، بعضی الزامات قانونی و بخشی هم حلقه های واسطه های بود که توانایی مذاکره با خانواده داشته باشد و در آن زمان این موارد باعث شده بود تا مراحل واگذاری فرزندان به سختی انجام شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی گفت: جلسات متعددی برگزار شد  و نتیجه آن شش ماه است که شیرخوارگاه بدون فرزند را در مشهد درحال تجربه هستیم و فرزندان به صورت موقت در مدت زمان یک هفته تا پذیرش در این محل به سر می برند و به مرحله ای رسیده ایم که فرزندان نیازمند درمان به استان ما می آیند و به خانوادهای متقاضی پذیرش این فرزندان واگذار می شوند و در یک روز ۵۴ کودک انتقال داده شده به آغوش خانواده هایی رفتند که آنان را پذیرا بودند. 

فیروزی با اشاره به تعداد فرزندان منتقل شده به خانواده ها توضیح داد: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون، ۵۲۱ فرزند یک تا سه سال پذیرفته شده که از این تعداد، ۶۴ فرزند به خانواده‌ها منتقل شدند، ۲۸۵ فرزند به عنوان مهمان در خانواده‌ها هستند، ۲۱۱ فرزند به عنوان فرزندخوانده وارد خانواده هدف شده‌اند و بقیه انتقالی به مراکز دیگر هستند.

وی  دلایل سپرده شدن فرزندان را ۴ دلیل عنوان کرد و گفت: خشونت خانگی، مشکلات اقتصادی، اعتیاد والدین یا دسترسی ناقص به خدمات حمایتی باعث می شود تا برخی کودکان به مراکز بهزیستی سپرده می‌شوند که پس از آن این فرزندان در سه مسیر بازپیوند به خانواده، واگذاری به متقاضیان واجد شرایط و هدایت به زندگی مستقل قرار می گیرند.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی تشریح کرد: در دوره کوتاه عملکرد دولت سیزدهم، تحول عمیقی در حوزه خدمات حمایتی سازمان بهزیستی به وجود آمد. به طور مثال، با همکاری بهزیستی و دادستانی استان، تعداد نوزادان شیرخوارگاه‌هایی که به طور مستمر بیش از ۱۵۰ نوزاد در آن زندگی می‌کردند و از آغوش گرم خانواده محروم بودند، به صفر رسید و چشم‌انداز شیرخوارگاه‌های بدون فرزند در استان خراسان‌رضوی محقق شده است.

راه نجات کودکان کار و طلاق استفاده از مشارکت خانواده ها است

در ادامه این مراسم، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان‌رضوی بر تقویت و استمرار اجرای طرح شیرخوارگاه‌های بدون تاکید کرد و گفت: اساساً یک حقیقت است که شیرخوارگاه محل تربیت نیست بلکه فقط مکانی برای نگهداری است. بنابراین کودکانی که جامعه هدف این مراکز هستند، باید هرچه‌زودتر به کانون گرم خانواده‌های دلسوز و مربی انتقال پیدا کنند. طرح شیرخوارگاه‌های بدون فرزند، به معنای واقعی کلمه کار بزرگی است که در دولت سیزدهم محقق شد و فرزندان عزیز ما را که در مراکز بهزیستی گرفتار مشکل اعتبار و مسائل مدیریتی بودند نجات داد.

حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد راه نجات از گرفتاری‌های دیگر همچون کودکان کار و طلاق و مسائل اجتماعی استفاده از مشارکت خانواده ها دانست و ادامه داد: اینکه مردم پای کار بیایند تا طبق همین الگوی شیرخوارگاه‌های بدون فرزند، سایر آسیب‌های موجود نیز حل‌وفصل شود تنها راه نجات است.  بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی، اکسیر حیات‌بخشی است که شهید رئیسی به ما آموخت و هرجا پایبند به آن بودیم، موفق به گشایش و پیشرفت شدیم.

وی با اشاره به تصمیم مهم رئیس جمهور شهید در حوزه استخدام معلولان تصریح کرد: سهم ثابتی از استخدام‌های به معلولان اختصاص دارد که در دوره های مختلف اجرایی نشد و دستگاه‌های‌مسئول به دلایل و بهانه‌های مختلف از جذب این عزیزان استنکاف دارند. تدبیر شهید رئیسی آن بود که تمام سهمیه‌ها از دوره‌های مختلف محاسبه و تجمیع شد و در یک ضرب‌العجل دوماهه، آزمون سراسری سهمیه استخدام معلولان برگزار شد تا راه ورود این بخش مهم و اثرگذار از جامعه را به نهادهای خدمت هموار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.